Διάλογος του Πλάτωνα με θέματα την ψυχή, την αθανασία και τις Ιδέες

Δραματική Πλοκή

Ο διάλογος τοποθετείται στο 399 π.Χ. τη χρονιά που εκτελέστηκε ο Σωκράτης. Ο νεαρός μαθητής του Σωκράτη Φαίδων διηγείται στον Εχεκράτη πως πέρασε ο δάσκαλός του την τελευταία μέρα της ζωής του στη φυλακή. Το κύριο μέρος της αφήγησης του Φαίδωνα αποτελεί η συνομιλία που είχε ο Σωκράτης με δύο νεαρούς Πυθαγόρειους, το Κέβη και τον Σιμμία, καθώς περίμενε στο κελί του την εκτέλεση της θανατικής του καταδίκης. Ο Φαίδων αναφέρει ότι, εκτός από τον Κέβη και τον Σιμμία, στο κελί με τον Σωκράτη παρευρίσκονταν όλοι σχεδόν οι μαθητές του, πλην του Πλάτωνα ο οποίος ήταν άρρωστος. Το ενδιαφέρον των δύο νεαρών επικεντρώνεται κυρίως στον επικείμενο θάνατο του Σωκράτη από τον οποίο απαιτούν να τους δείξει ότι μετά τον θάνατο η ψυχή παραμένει αθάνατη. Ο Φαίδων αναφέρει στον Εχεκράτη ότι στη εκτός από τον Κέβη και τον Σιμμία, στο κελί με τον Σωκράτη παρευρίσκονταν όλοι σχεδόν οι μαθητές του Σωκράτη, πλην του Πλάτωνα ο οποίος ήταν άρρωστος.

Εισαγωγική συζήτηση

Ο Σωκράτης αποδέχεται την πρόταση να συζητήσει για τον θάνατο. Ορίζει τη φιλοσοφία και το θάνατο ως απαλλαγή της ψυχής από το σώμα. Η απαλλαγή μπορεί να συμβεί με δύο τρόπους: απαλλαγή μέσω του θανάτου, απαλλαγή μέσω ενός ενάρετου βίου. Ο Σωκράτης προτιμά τη δεύτερη εκδοχή. Η ψυχή απελευθερώνεται από τα δεσμά του σώματος όταν κάποιος που ζει σύμφωνα με την αρετή και αναζητά διαρκώς την αλήθεια. Αυτή είναι η περίπτωση του αληθινού φιλοσόφου.

Τα τρία επιχειρήματα για την αθανασία

Ο Σωκράτης στην προσπάθειά του να υποστηρίξει τη θέση του ότι η ψυχή μπορεί να επιβιώσει ξεχωριστά από το σώμα, χρησιμοποιεί τρία επιχειρήματα. Το πρώτο είναι το επιχείρημα των αντιθέτων. Όπως όλα τα πράγματα προέρχονται από τα αντίθετά τους έτσι και η ζωή προέρχεται από τον θάνατο και θάνατος από τη ζωή. Από τον θάνατο του σώματος συνεπώς προέρχεται η ζωή στη μορφή της αθάνατης ψυχής. Το δεύτερο επιχείρημα αναφέρεται στη θεωρία της ανάμνησης την οποία έχουμε δει στον

. Η πραγματική γνώση των Ιδεών προϋπάρχει των όσων αντιλαμβανόμαστε μέσω των αισθήσεων, άρα η ψυχή απέκτησε τη γνώση αυτή σε μια προηγούμενη ζωή πριν εισέλθει στο σώμα. Το τρίτο επιχείρημα είναι αυτό της ομοιότητας. Αν υποθέσουμε ότι υπάρχει ο ορατός κόσμος των αντικειμένων που αντιλαμβανόμαστε με τις αισθήσεις και αόρατος κόσμος των

 τότε η ψυχή, ως αόρατη, ανήκει στον δεύτερο. Ο κόσμος των ορατών αντικειμένων αλλάζει και φθείρεται. Ενώ οι Ιδέες παραμένουν αιώνιες και αμετάβλητες. Έτσι και η ψυχή που μοιάζει με αυτές δεν καταστρέφεται με τον θάνατο του σώματος αλλά παραμένει άφθαρτη αμετάβλητη.

Ιωάννης Φιλόπονος

Ιωάννης Φιλόπονος

Γραμματικός, φιλόσοφος και θεολόγος που έζησε στην...

Πρωταγόρας

Πρωταγόρας

Σωκρατικός διάλογος της πρώιμης συγγραφικής περιόδου του...

Αριστοτελισμός και Πλατωνισμός στο ύστερο Βυζάντιο

Αριστοτελισμός και Πλατωνισμός στο ύστερο Βυζάντιο

Για πολλούς αιώνες οι στοχαστές αποδέχονταν ότι η φιλοσοφία...

Πλάτων και ποίηση

Πλάτων και ποίηση

Παρότι ο Πλάτων κάνει κριτική στους ποιητές, οι διάλογοί...