Κατηγορία: Πλατωνικά έργα

Σωκρατικός και πλατωνικός διάλογος

Η φιλοσοφία είναι «μάθημα»

Ωχ… μυρίζει διαγώνισμα!

Εξαρτάται πώς το ορίζεις, αγαπητέ.

Πώς αλλιώς; Παπαγαλία και μετά ερωτήσεις, τεστ, και πάλι εξετάσεις, βαθμοί, και πάλι από την αρχή. Αδιέξοδο, φαύλος κύκλος, δόκτωρ. Κάθε χρονιά, τα ίδια και τα ίδια.

Αυτή είναι η μία όψη του νομίσματος. Για τον Πλάτωνα, φιλοσοφία σημαίνει αναζήτηση της αλήθειας. Ο μαθητής μυείται, μαθαίνει με άλλα λόγια να σκέφτεται, να ερευνά, να συζητά θέματα σπουδαία, όπως: τι σημαίνει δικαιοσύνη; τι αρετή; τι είναι ωραίο;

Και δεν τον μαθαίνει απέξω τον ορισμό να τελειώνει μια ώρα αρχύτερα;

Αυτό που μετρά είναι η διαδικασία: η προφορική, δηλαδή, ανταλλαγή ιδεών και απόψεων. Γι’ αυτό εξάλλου ο Πλάτων επιλέγει τη διαλογική μορφή.

Δηλαδή;

Ουφ, βρε Οδυσσέα! Διάλογος. Ένας ρωτά και ο άλλος απαντά.

Οδυσσέα, μου θυμίζεις τον Σωκράτη, που προσποιείται άγνοια, κάνει τάχα πως δεν γνωρίζει τίποτα, και προσκαλεί φίλους ή γνωστούς να ξεκινήσουν τη συζήτηση. Ας το πούμε με λίγα λόγια. Οι πλατωνικοί διάλογοι είναι συζητήσεις, όπου δύο άτομα ανταλλάσουν απόψεις. Τα ηνία της συζήτησης κρατά πάντα ο δάσκαλος. Αυτός μυεί, διδάσκει, αποκαλύπτει σταδιακά στον μαθητή τη γνώση. Οι διάλογοι θυμίζουν θεατρικό κείμενο.

Μα και στο σχολείο είδαμε ότι άκμασε το θέατρο στην κλασική Αθήνα;

Σωστά. Ας πούμε δυο λόγια για τη σχέση του θεάτρου με τον πλατωνικό διάλογο. Πρώτα για την τραγωδία και μετά για την κωμωδία.




Η πολιτική  ζωή στην κλασική Αθήνα

Η πολιτική ζωή στην κλασική Αθήνα

Μεταφερόμαστε αρχικά στην κλασική Αθήνα. 5ος αιώνας π.Χ. Ο...

Ιταλική Αναγέννηση και πλατωνισμός

Ιταλική Αναγέννηση και πλατωνισμός

Η Ιταλική Αναγέννηση διαρκεί δύο περίπου αιώνες (μέσα...

 Τριάκοντα τύραννοι

Τριάκοντα τύραννοι

Ο Πελοποννησιακός πόλεμος τελειώνει τον Απρίλιο του 404...