Κατηγορία: Πλατωνικά έργα

Σωκρατικός και πλατωνικός διάλογος

Η φιλοσοφία είναι «μάθημα»

Ωχ… μυρίζει διαγώνισμα!

Εξαρτάται πώς το ορίζεις, αγαπητέ.

Πώς αλλιώς; Παπαγαλία και μετά ερωτήσεις, τεστ, και πάλι εξετάσεις, βαθμοί, και πάλι από την αρχή. Αδιέξοδο, φαύλος κύκλος, δόκτωρ. Κάθε χρονιά, τα ίδια και τα ίδια.

Αυτή είναι η μία όψη του νομίσματος. Για τον Πλάτωνα, φιλοσοφία σημαίνει αναζήτηση της αλήθειας. Ο μαθητής μυείται, μαθαίνει με άλλα λόγια να σκέφτεται, να ερευνά, να συζητά θέματα σπουδαία, όπως: τι σημαίνει δικαιοσύνη; τι αρετή; τι είναι ωραίο;

Και δεν τον μαθαίνει απέξω τον ορισμό να τελειώνει μια ώρα αρχύτερα;

Αυτό που μετρά είναι η διαδικασία: η προφορική, δηλαδή, ανταλλαγή ιδεών και απόψεων. Γι’ αυτό εξάλλου ο Πλάτων επιλέγει τη διαλογική μορφή.

Δηλαδή;

Ουφ, βρε Οδυσσέα! Διάλογος. Ένας ρωτά και ο άλλος απαντά.

Οδυσσέα, μου θυμίζεις τον Σωκράτη, που προσποιείται άγνοια, κάνει τάχα πως δεν γνωρίζει τίποτα, και προσκαλεί φίλους ή γνωστούς να ξεκινήσουν τη συζήτηση. Ας το πούμε με λίγα λόγια. Οι πλατωνικοί διάλογοι είναι συζητήσεις, όπου δύο άτομα ανταλλάσουν απόψεις. Τα ηνία της συζήτησης κρατά πάντα ο δάσκαλος. Αυτός μυεί, διδάσκει, αποκαλύπτει σταδιακά στον μαθητή τη γνώση. Οι διάλογοι θυμίζουν θεατρικό κείμενο.

Μα και στο σχολείο είδαμε ότι άκμασε το θέατρο στην κλασική Αθήνα;

Σωστά. Ας πούμε δυο λόγια για τη σχέση του θεάτρου με τον πλατωνικό διάλογο. Πρώτα για την τραγωδία και μετά για την κωμωδία.




Πολιτικοί θεσμοί στην κλασική Αθήνα / Χαρακτηριστικά της δημοκρατίας

Πολιτικοί θεσμοί στην κλασική Αθήνα / Χαρακτηριστικά της δημοκρατίας

Στη δημοκρατία την εξουσία ασκεί ο δήμος, οι πολίτες...

Πλάτων

Πλάτων

Ο Πλάτων, πρώτος, επιχείρησε να ερμηνεύσει τον άνθρωπο στο...

Νεότερες εκδόσεις του πλατωνικού έργου

Νεότερες εκδόσεις του πλατωνικού έργου

Οι εκδόσεις των πλατωνικών έργων ξεκινούν τον 16ο αιώνα...

Έλληνες λόγιοι στην Ιταλία

Έλληνες λόγιοι στην Ιταλία

Στα τέλη του 14ου αιώνα μ.Χ. αρκετοί βυζαντινοί λόγιοι...